روز سرنوشت ساز برای بزرگترین حزب لائیك مخالف دولت تركیه
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، این كنگره با فراخوان 'كمال قلیچدار اوغلو' رهبر این حزب تشكیل شده است و با اینكه روسای تشكیلات حزبی در 81 استان به این فراخوان پاسخ مثبت داده اند، شاهد كشمكش جدی بین نیروهای سابق حاكم بر آن و مدیریت جدید به رهبری قلیچداراوغلو است.

مخالفان درون حزبی كه در راس آنها 'دنیز بایكال' رهبر پیشین و 'اوندرساو' دبیركل پیشین این حزب حضور دارند، گاه آشكارا و گاهی هم تلویحا اعضای كنگره سراسری حزب را از حضور در این مجمع فوق العاده برحذر داشته اند.

در مقابل قلیچدار اوغلو با تاكید بر حساسیت حاكم بر سیاست تركیه و آنچه كه از آن بعنوان روند خطرناك در خصوص سرنوشت رژیم لائیك تركیه قلمداد كرده، خواهان حضور پرشور نمایندگان در كنگره و به تصویت رساندن آئین نامه جدید حزب شده بود.

سالن ورزشی آنكارا محل برگزاری كنگره كه از چندین روز پیش برای این مجمع تدارك دیده شده بود، مملو از طرفداران حزب جمهوریخواه خلق است و نمایندگان با انتظام خاصی وارد سالن شدند.

هنوز روشن نیست چه تعداد از نمایندگان در كنگره شركت می كنند. برای رسمیت یافتن كنگره باید 625 نماینده از 1247 نمایندگان سراسری حزب در آن شركت كنند.

در حالی كه شركت نكردن اوندرساو قطعی به نظر می رسد ولی حضور دنیز بایكال كه با یك رسوایی جنسی مجبور به كناره گیری از رهبری حزب شده ، محتمل است.

اوغلو با جمع آوری 362 امضا فراخوان تشكیل كنگره فوق العاده برای اصلاح 9 ماده از آئین نامه داخلی را داده است. این درحالی است كه مخالفان خواهان بازنگری كلی آئین نامه داخلی هستند.

ناظران آگاه می گویند، در صورتیكه تیم اوغلو از این آزمون موفق بیرون آید می تواند كنگره عمومی آتی حزب را كه قرار است در اواخر تابستان آینده برای تعیین رهبری حزب برگزار شود، برگ برنده بسیار قوی بدست خواهد آورد.

این موفقیت می تواند آرای حزب را كه در آخرین افكارسنجی ها تا 19 درصد افت كرده و در مقابل آرای حزب حاكم 'عدالت و توسعه' (آك) به 54 درصد رسیده است، دو باره جمع آوری كرده و امید به انتخابات مهم شهرداریها در دو سال آینده و انتخابات عمومی سه سال آینده را افزایش دهد.

كارشناسان سیاسی، فرایند تضعیف در احزاب مخالف تركیه و در مقابل تقویت روز افزون موقعیت حزب حاكم در صحنه سیاسی این كشور را از نظر سلامت مردم سالاری و چشم انداز دمكراسی در این كشور نگران كننده ارزیابی كرده اند و از این نظر چشم به وضعیت بحرانی در حزب مخالف جمهوریخواه خلق به عنوان تنها نامزد حاكمیت جدید و رقیب حزب حاكم دوخته اند.

با درك این مهم تقریبا همه رسانه های تركیه امروز برای انعكاس و گزارش وضعیت كنگره در سالن ورزشی بزرگ آنكارا حضور دارند. كارشناسان، شخصیتهای احزاب مخالف و سیاستمداران تركیه نیز از نزدیك تحولات كنگره را دنبال می كنند.

پیش بینی می شود با سخنرانی اوغلو كنگره رسما شروع بكار كند و با رسیدن تعداد نمایندگان به حدنصاب لازم رای گیری در خصوص آئین نامه داخلی نیز شروع شود.

حزب جمهوریخواه خلق كه دارای 98 نماینده در مجلس تركیه است در واقع حزبی است كه توسط كمال آتاترك بنیانگذار جمهوری لائیك تركیه تاسیس شده ولی نزدیك به 60 سال نتوانسته است با كسب اكثریت آرا به تنهایی زمام امور را در دست گیرد.

این حزب چندین بار با تغییر نام در واقع به نوعی با نمایندگی تفكر سوسیال دمكرات ولی در عمل به عنوان نگهبان سنتی رژیم لائیك در این كشور در صحنه سیاسی حضور داشته و همواره به رغم دور بودن از قدرت در عمل با حاكم كردن ذهنیت و ایدئولوژی خود بر دستگاه حكومتی در تركیه بطور ناگفته و نامرئی قدرت را در دست داشته است.

ولی باظهور حزب عدالت و توسعه 'آك ' و موفقیت روز افزون آن در دهه اخیر در انتخابات عمومی و محلی و همه پرسی موقعیت این حزب را به شدت تضعیف كرده و نهادهایی را كه به نوعی در كنترل آن بودند اعم از قوه قضائیه و ارتش به شدت و از ریشه تكان داده است.

بسیاری از كارشناسان سیاسی بر این باورند كه حزب آك بدون رقیب چشم انداز مثبتی برای دمكراسی تركیه نخواهد بود ولی با احزاب فعلی كه هنوز نتوانسته اند خود را از بندهای سنتی رها كرده و خود را با اقتضای فعلی و جهانی شدن وفق دهند، نمی توانند رقیب پرقدرتی در قبال حزب آك باشند.

لذا تركیه به حزب و احزاب جدید با گرایشات و اندیشه های نو و مترقی نیاز دارد.

حزب حاكم عدالت و توسعه كه در انتخابات پارسال با كسب نزدیك به 47 درصد از آرا برای سومین بار متوالی به قدرت رسید توانست 338 نماینده را وارد مجلس كند و حاكمیت خود بر مجلس را تحكیم ببخشد.

حزب جمهوریخواه خلق در این انتخابات با نزدیك به 21 درصد آرا 98 نماینده وارد مجلس كرد.

آخرین نظرسنجیها از رو به رشد بودن پایگاه مردمی حزب آك و تضعیف مخالفان حكایت دارد. در نظرسنجی اخیر حزب آك 54 درصد و حزب جمهوریخواه 19 درصد آرا را در صورت برگزاری انتخابات می تواند بخود اختصاص دهد.

به هر حال باید دید آیا حزب مخالف جمهوریخواه خلق خواهد توانست خانه تكانی كند و با حل كشمكش های داخلی سرخود را از لاك بیرون آورد و با ایجاد وحدت و جذب آرای گرایشات فكری نزدیك بخود در معنای واقعی به رقابت و مخالفت با حزب آك بپردازد و یا همچنان صحنه درگیری های داخلی و یا احتمالا انشعاب های جدید و یا از هم فروپاشیدگی خواهد شد.

خاورم/2011**230 **2047**





:: برچسب‌ها: ظروف چینی ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: